Hoofdpijn is niet fijn

Waar ik al een tijdje tegenaan loop is het hebben van heftige hoofdpijn. Natuurlijk zijn alle pijnen niet fijn, maar als ik hoofdpijn (of migraine) heb dan kan ik echt helemaal niets. Zelfs geen serie kijken of een boek lezen. Ik vind hoofdpijn dan toch echt wel de meest vervelende pijn. Ik heb mijzelf iets meer verdiept in hoofdpijn, en 9/10 keer is mijn hoofdpijn spanningshoofdpijn en af en toe migraine. Omdat ik er zoveel last van heb ben ik opzoek gegaan naar oplossingen. Ik loop nu bij een fysiotherapeut die mij los masseert en daarnaast ben ik begonnen met acupunctuur. Met alle informatie uit verschillende hoeken heb ik de volgende tips tegen hoofdpijn voor mijzelf op een rijtje gezet:

– Bouw rust in. Natuurlijk moet je werken, wil je een schoon huis, minimaal 3 keer per week sporten en al je vriendinnen/vrienden iedere week zien. Maar wat doe je voor jezelf om te ontspannen? Wat vind je leuk om te doen en zorgt voor jou voor ontspanning? Plan dit ook in.

– Zeg wat je dwars zit. Mijn moeder vertelde mij dat er vroeger altijd werd gezegd: “Ik zeg het gewoon hoor anders krijg ik het struma” (Amsterdamse uitspraak). Struma is een aandoening aan de schildklier, maar dat terzijde. Ik heb vaak dat ik iets niet leuk vind wat iemand zegt of doet, maar dat ik op dat moment er niets van wil of durf te zeggen. En vervolgens maak ik mij er dan druk om. Zeggen wat je dwars zit en het niet opkroppen zorgt ervoor dat je je minder druk maakt (“Waarom heb ik nou niets gezegd?”of “Waarom heb ik nou niet zo gereageerd?”).

– Doe niet te veel dingen op 1 dag. Als de verschillende afspraken achter elkaar ervoor zorgen dat je de hele dag van hot naar her aan het rennen/fietsen bent, is dat niet bevorderlijk voor je energie, doordat je je ook constant druk maakt over of je wel op tijd komt voor je volgende afspraak.

– Zeg soms ook eens nee. Je hoeft niet altijd op ieder moment klaar te staan voor alles en iedereen. Uiteindelijk heb je maar 1 lichaam en daar moet je het nog wel even mee doen, wees er daarom zuinig op en leer je grenzen aan te geven.

– Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging. Regelmatig sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest!

– Maak je niet te druk om wat anderen denken/vinden van jou. Dit slurpt energie en heeft geen enkel nut. Waarschijnlijk denkt diegene daar niet eens aan.

– Zorg voor groen in huis. Planten en bloemen zorgen voor een gezellige en rustgevende omgeving. Daarnaast vind ik het ook leuk om de planten en bloemen te verzorgen, wat weer zorgt voor ontspanning. Ik ben erg blij met de mooie Narcissen die ik van een vriend van mij heb gekregen, ze doen het heel goed en maken mij bewust van de lente.

narcis

De Narcissen die het zo goed doen en waar ik zo blij mee ben. De Narcis is een bolgewas afkomstig uit de narcisfamilie (Amaryllidaceae). Je hebt een aantal verschillende soorten narcissen, deze heet ook wel de Narcissus ‘Dutch Master’.

Zo! Met deze handvaten kom ik vast al een heel eind! En natuurlijk wat hulp van de fysio, acupuncturist en lieve vrienden en familie.

Als jullie nog meer tips hebben dan hoor ik dat graag!

 

Een gedachte over “Hoofdpijn is niet fijn

  1. Bente zegt:

    Ik kan je helaas niet helpen want ik heb (gelukkig) vrijwel nooit hoofdpijn. Tenzij ik de avond ervoor te veel heb gedronken (dan wil een ibuprofen nog wel eens helpen ;).).

    Ik zou willen dat ik wat beter was in het verzorgen van mijn plantjes….

    Like

Geef een reactie

